Het vertrek, de staande mast route..

Na een heerlijk etentje op het terras van de jachthaven met mijn moeder en de ouders van Mathijs nemen we afscheid. Afscheid voor drie weken, drie hele weken genieten van onze passie, samen zeilen, nieuwe bestemmingen ontdekken en misschien onze eerste trip op de Noordzee. Niks houd ons nog tegen, we gooien eindelijk de trossen los. Op weg richting het Zuiden!

Het afscheid, uitgezwaaid door ouders en schoonouders

We varen richting de Oranje sluizen met de boeg naar de prachtige zonsondergang, het is nu al genieten en we varen nog op eigen wateren. De wind heeft ons in de steek gelaten en is ver te zoeken, en het IJmeer is als een spiegel. Motoren dan maar! We gaan richting De Grevelingen in Zeeland via de staande mast route en willen terug buitenom over de Noordzee. Afgelopen week heb ik de route al grondig bestudeerd, we gaan heel wat bruggen tegenkomen. En wat een feest, midden in de nacht dwars door Amsterdam.

IJmeer

Helemaal alleen in de Oranjesluizen

Amsterdam centraal station vanaf het IJ

Aangekomen in Amsterdam, na het passeren van de Oranje sluizen in alle rust varen we over het IJ. De wind is nog steeds ver te zoeken, het is prachtig. Al die lichtjes en mooie gebouwen langs het IJ. De eerste brug richting de spoorbrug draaide meteen, en we kregen te horen dat de spoorbrug vanaf 01.30 uur zou gaan draaien. Inmiddels was het al bijna 0.00 uur, we gingen snel op zoek naar een mooi plekje om even onze ogen dicht te doen voor de nachtelijke tocht door Amsterdam. Dat verliep heel anders dan dat we ooit hadden kunnen bedenken.

Vanuit een zeiljacht hoorde we ineens, hallo daar hebben jullie toevallig motorolie aan boord waarop Mathijs zei natuurlijk hebben wij dat. Enfin, wij langszij aangelegd bij het 12 meter zeiljacht genaamd Balloon. Na even met elkaar gepraat te hebben blijkt dat de twee het schip net gekocht hebben en op weg zijn naar hun nieuwe thuishaven, het schip had vanuit Lemmer veel olie verbruikt en zij hadden helaas niks meer aan boord. Na een halve liter bijgevuld te hebben, kwamen we aan de praat en van het ‘even’ onze ogen dicht doen kwam helemaal niks meer terecht. Het was hartstikke gezellig, we kregen een rondleiding door hun nieuwe schip, en ze vertelde ons dat ze op het schip gingen wonen. Stiekem was ik een beetje jaloers, wat een heerlijk idee om op zo’n mooi en comfortabel jacht te kunnen wonen. Ik droomde al helemaal verder dat wij in de toekomst ook op een zeiljacht gaan wonen, heerlijk die vrijheid, altijd water om je heen en altijd zo maar wanneer je zelf wilt de haven verlaten voor een nieuwe bestemming. Mensen zullen mij wel voor gek verklaren, maar ach diep van binnen ben ik misschien wel een oude zwerfster.

Langszij bij de Balloon

Inmiddels was het door alle gezelligheid met onze nieuwe vrienden van de Balloon ineens 01.30 en we werden verzocht door de brugwachter via de marifoon onze motoren te starten en richting de brug te komen. Voor ons lagen zo’n 20 andere zeiljachten klaar om de staande mast route te gaan varen in het holst van de nacht, dwars door Amsterdam! Ineens, paniek aan boord van de Balloon. De motor start niet, geen spanning. Er werd van alles geprobeerd, en ondanks alle 3 de volle accu’s kregen ze het met geen mogelijkheid voor elkaar de motor te starten. Wat nu, vroeg de bemanning van de Balloon zich af. We slepen jullie wel, stelde Mathijs voor! We leggen onze beide boten samengesteld vast en beginnen aan ons spannende avontuur voor het eerst samen de staande mast route, wie had dat gedacht dat die gevaren zou worden samen met een ander zeiljacht met mensen erop die we pas anderhalf uur kenden. Het werd een gezellige tocht zo samen, en na alle bruggen door Amsterdam goed doorgekomen te zijn kwamen we in de Nieuwe Meersluis aan rond 04.30. Als laatste voeren wij samen met de Balloon aan elkaar vast de sluis in. Mijn hart bonkte in m’n keel, al die bruggen gingen prima samengesteld maar deze sluis, het past allemaal maar net. Echt op een haar na ging het allemaal maar net goed. Ik was trots, trots op Mathijs voor het manoeuvreren van twee zeiljachten naast elkaar en op onze oude vertrouwde 8pk Yanmar die zonder problemen een zeiljacht van 9 ton mee op sleep nam.

Samengesteld door Amsterdam heen

In de Nieuwe Meersluis

Als laatste verlaten we de sluis, en de bruggen sluiten achter ons

Na deze avontuurlijke en spannende tocht hebben we geproost op hun nieuwe schip en een behouden vaart en wij op het bijzondere begin van onze vakantie. Om 06.30 gingen we te kooi, het was al licht buiten en de vogels floten er vrolijk op los. Wat een nacht! De dag erna hebben we helaas afscheid moeten nemen van de Balloon en haar bemanning. De motor haperde nog steeds en ze wachten op verdere hulp. Ze zwaaide ons uit vanaf hun schip, met pijn in ons buik voeren wij verder. We voelden echt met ze mee. Net een nieuw schip en dan al zulke problemen. Een avontuur voor ons allemaal en echt bijzonder leuke mensen leren kennen. Bedankt voor de gezellige nacht Karin en Thom!

We zijn toch wel erg klein zo naast de Balloon

4 reacties op ‘Het vertrek, de staande mast route..

1. Wat heb je dat toch weer ontzettend leuk geschreven! Misschien een idee, om EN op je schip te gaan wonen, en meteen een boek te schrijven! Heerlijk om te lezen!! Kus Barbara

Liked by 1 persoon

1. Dank je wel! Het was inderdaad een pittig nachtje, maar uiteindelijk is alles goed gekomen! Tot snel!