De Grevelingen

Na onze lange tocht, genaamd de staande mast route eindelijk aangekomen op één van onze geplande bestemmingen. De Grevelingen.

De Mosselbank

Het was al wat laat op de middag dat we door de Grevelingen sluis gingen, wat een feest en wat een paniek voor sommige mensen. Alle sluizen die we tot nu toe gehad hebben in Nederland vielen spontaan in het niet na deze hilarische ervaring. De sluis lag bommetje vol en vooral met mensen die erg in de stress schieten van alleen het woord sluis al. We hebben enorm gelachen en zijn gelukkig zonder kleerscheuren de sluis uitgekomen. De wind die er was, kwam pal van voor en we besloten het eerste eilandje op de Grevelingen aan te doen, de Mosselbank. Prachtig eiland, en wat een helder water. Onze buren die we in Willemstad ontmoet hadden lagen er ook met hun Way’f life. Na een rondje eilandverkenning zijn we gezellig aan de borrel gegaan bij hun aan boord. Toen ontstond het idee morgen nog een dag hier te blijven liggen en met z’n allen te gaan bbqen. Maar, de boodschappen hoe komen we aan vers vlees op een eiland? Nou stelde Mathijs voor we gaan met onze bijboot morgen richting Bruinisse en halen daar proviand voor een gezellige BBQ.

De Way’f Life en de Tendertrap van bovenaf

De volgende ochtend werd het plan uitgevoerd. Lourens en Mathijs gingen op pad met de Tendertrapje richting Bruinisse. Na een kleine 2.5 uur kwamen ze weer aanvaren met een volgeladen bijboot. De mannen kwamen terug met heel veel bier, wat vlees, een roze barbecue, allebei een Corona strohoedje op en een dikke glimlach op beide gezichten.

Onderweg vanaf Bruinisse naar de Mosselbank

Daar zijn ze weer
BBQ

Prachtig eiland

Mooie afsluiting van een heerlijke avond

Na een gezellige avond met lekker eten, muziek en heerlijke drankjes namen we in de ochtend afscheid van de Way’f life en haar bemanning. Het was goed wij gingen weer verder de Grevelingen op.

Prachtige Hollandse luchten

Wat was het genieten

Onderweg kwamen we een bekend schip tegen, de Ritme van Olav Cox

Zaterdag 25 juli werd er een zeer zware zeldzame zomerstorm voorspeld met erg veel wind en regen. Onze bestemming werd daar op uitgekozen, we kozen er voor Scharendijke aan te lopen. Een heel erg rustig dorpje, wat staat beschreven in de vaarwijzer als: Iemand schreef ooit dat Scharendijke er vanuit de lucht uitzag alsof God hier wat huisjes met oranje daken had neergestrooid. Op tien minuten loopafstand waren we op het prachtige Noordzeestrand. In de nacht begon het al flink te waaien en hoorde je de wind door het want fluiten we lagen er wakker van. Eenmaal ochtend geworden was de storm echt losgebarsten, we meten al vlagen van 35 tot 40 knopen wind en dat in de haven. Haastig kleedde we ons aan, en aten snel ons ontbijt op. Als twee kleine kinderen konden we niet wachten om naar het Noordzeestrand te gaan, heerlijk uitwaaien! In het begin van de middag was de storm op zijn hoogtepunt en zagen we vlagen van 50 knopen wind voorbij komen, dat staat gelijk aan windkracht 10! Prachtig! We genoten volop die dag, en vooral van de douche na ons bezoek aan het strand. Het zand zat werkelijk overal. Na een goede nachtrust vertrokken we de volgende ochtend vroeg op weg naar de Oosterschelde.

De Noorzee bij windkracht 10

Storm!

Na regen komt zonneschijn. Een heftige dag met een mooie zonsondergang

De gehele tocht regende en waaide het nog behoorlijk hard, maar we hadden een verstekeling bij ons waardoor we dat nare weer al snel vergaten. Ook zagen we op het eiland dwars in de weg wilde paarden over het eiland galopperen, wat een ontzettend mooi gezicht was dat.

Stevige buien onderweg van Scharendijke naar Bruinisse

Pietje, onze verstekeling

Donkere luchten, met veel ellende erin!

Voordat we de Oosterschelde op gingen hebben we nog één nacht in Bruinisse gelegen, om wat boodschappen te doen en te genieten van de luxe van een marina. Lekker warm douche, winkeltjes bekijken en rondstruinen tussen veelste grote jachten die daar te koop lagen. We verlieten de Grevelingen met een goed gevoel, het was erg mooi en een heerlijk zeilgebied.