Een zondag met pech

Twee weken geleden op een mooie zonnige, winderige zondag gebeurde het, onze vertrouwde ijzeren hart van de Tendertrap stopte ermee.

Heerlijk voor de wind in bet zonnetje

Rond een uur of elf in de ochtend kwamen we aan op de haven. We liepen in een heerlijk zonnetje richting de boot. Er stond al een pittig briesje en we hadden er echt zin in, een rondje Pampus. Aangekomen op de boot maakten we de zeilen in orde en lieten de motor alvast lopen. We hadden afgesproken met Stefan, hij zou vandaag met ons meezeilen. Leuk, extra bemanning aan boord. Het zou zijn eerste zeiltocht worden. Om half 12 kwam hij aangelopen klaar voor zijn eerste zeiltocht.
We voeren uit met een lekkere wind, het waaide zo rond de 15knopen uit de richting NO. Nadat we de haven uit waren hesen we meteen de zeilen. Het zou heen een voordewindse koers worden richting de Hollandse brug. Stefan ging op een mooi plekje in de kuip zitten, als hij maar niet in de weg zou zitten zei hij. Nadat alle zeilen gehesen waren accelereerde de Tendertrap al snel richting de 6 knopen op de gps. Geen verkeerde koers zo! Stefan genoot volop.

Genieten

Nadat we Pampus gerond hadden, begon het veel harder te waaien. Precies zoals was voorspeld. Om ons heen raakte menig watersporter in de problemen en de reddingboten voeren af en aan. De wind begon wel te draaien en richting de Hollandse brug werd het wel erg hakken zo aan de wind. Al gauw kwam er een rif in het grootzeil. Daar lagen we dan op één oor met de gangboorden in het water, en boven ons een prachtig blauwe lucht en het zonnetje scheen volop. Stefan vond het nog steeds erg leuk en was niet bang, hij vertrouwde volledig op ons. Ter hoogte van eiland het hoofd lieten we onze zeilen naar beneden en gingen verder op de motor, het was te druk om door de vaargeul tegen de wind in te gaan kruisen. Zoals altijd liepen we niet hard tegen golven en harde wind in maar onze vertrouwde Yanmar deed zijn uiterste best.

Gestrand op de Schelp

Voor de Hollandse brug werden we aangesproken door een valk van Haddock watersport met 3 opvarende. Ze vroegen om een sleep aangezien ze geen motor hadden en tegen de harde wind niet konden peddelen. We maakten een sleeplijn vast en namen ze mee richting het Gooimeer. Onder de brug kwamen we de KNRM Blaricum tegen die een duim naar ons opstak! We deden goed werk, en de 3 opvarende van de valk waren ontzettend dankbaar voor onze hulp. Net na de brug gebeurde het, in de vaargeul. Onze uitlaat begon enorm te roken, ik liep naar achter en checkte de uitlaat. Het enige wat ik zag was zwarte rook, en een spoor in het water van zwarte drap. Er ging iets behoorlijk mis met onze motor. Via de marifoon riep ik om assistentie om onze sleep over te nemen zodat wij weer vrij spel hadden. Mathijs dacht misschien is het allemaal te zwaar tegen de wind in met de valk achter ons. Na enkele minuten kwam er hulp en werd onze sleep overgenomen. Om onze motor wat rust te geven hesen wij het zeil en gingen kruisend door de vaargeul verder. Al gauw merkten we dat het niks uitmaakte, er kwam nog steeds rook uit de uitlaat en nu zag ik wat het probleem was. Waterplanten! En dat midden in de vaargeul. We keerden om en zeilden richting het eiland de Schelp. Voor Stefan begon het zo toch wel een spannend tochtje te worden, maar hij gaf geen kik. Hij vond het nog steeds leuk. Aangekomen op de Schelp bleek het helaas waar te zijn, onze motor is stukgelopen door een enorme hoeveelheid waterplanten in de schroef en om de schroefas heen. Het was al een oud beestje, maar zonder dit incident had hij vast nog een aantal trouwe dienst jaren gehad. Na een telefoontje met de KNRM kregen we gelukkig hulp en zijn we terug naar de haven gesleept. Wat een leuke en heerlijke zeildag had moeten worden eindige in een verdrietige sfeer. Wat nu, een nieuwe motor of kunnen we het nog repareren?! Al die vragen, en onzekerheid.

Gesleept door KNRM Blaricum

Stefan heeft in ieder geval een enerverende dag op onze Tendertrap gehad, en de volgende keer dat hij weer bij ons opstapt hopen we toch echt op een wat saaier zeiltochtje!
Volgende week meer nieuws over onze nieuwe motor of reparatie.

Advertenties

5 reacties op ‘Een zondag met pech

  1. Ik heb dit ook een keer meegemaakt en werd waterslg geconstateerd. Dat betekend een kromme krukas. Dit heb ik aan mijn verzekering gemeld. Die gaf aan dat het van buiten komend onheil was en ik voor vergoeding in aanmerking kwam. De motor was te reviseren maar ik heb hem ingeruild voor een nieuwe. Kreeg een behoorlijk bedrag van de verzekering.

    Like

    1. Bedankt Kees voor de tip. Het ligt inderdaad ook al bij de verzekering. Alleen hebben wij de pech dat de motor uit 1977 komt en er dus weinig waarde aan vast zit. Repareren is duur en dan word de motor gezien als totaal verlies, aangezien de reparatie kosten hoger zijn dan de waarde van de motor.

      Groetjes Mathijs en Jeanine

      Like

  2. Vandaag 5 september varend op de motor in de vaargeul tussen Stichtse brug en Huizen liep de snelheid van mijn boot plotseling terug naar 1 knp.
    Snel de motor in de achteruit en er kwam wat waterplanten los. Na een paar maal heen en weer schakelen kwam er een bos waterplanten va ca 1 vierkante meter los met een hoop kabaal onder de boot. Voor alsnog verder geen schade kunnen constateren.

    Like

Reacties zijn gesloten.