Thuis, na 3 weken aan boord van onze Tendertrap

Bezweet schrik ik wakker, waar ben ik?! Het is donker, klam en benauwd. Ik denk een paar momenten na, ohja ik ben weer thuis. Thuis noemen ze dat, een huis. Een kamer met vier muren en een dak. Ik noem het liever geen thuis, tenminste ik voel me er niet thuis. Je ziet ook wel van die teksten op kussentjes, kaarsen en andere accessoires ‘Home is where the heart is’. Voor mij ligt mijn hart aan boord van een zeiljacht. Ik mis het, ik mis het bootleven nu al.

Vrienden en familie die niets met zeilen hebben snappen er vaak niks van en vragen vaak, het leven op zo’n kleine ruimte is toch niet comfortabel? Klopt! Zo af en toe is het ook niet comfortabel. Vaak kom ik na een weekend zeilen bont en blauw thuis. Tja, leven onder een hoek van 40 graden wil nog wel eens lastig zijn. Bijvoorbeeld naar het toilet gaan als de boot onder vol zeil ligt en ramt door de hoge golven, is het hetzelfde als een obstakel race. Een beste uitdaging dus! Of een maaltijd in elkaar flansen ook altijd een leuke bezigheid, en zie het daarna maar fatsoenlijk op te eten zonder de hele kombuis of kuip te voorzien van etensresten. Maar hoe dan ook als ik op zo’n tocht terug kijk. Hoe spannend het ook geweest kan zijn. Ik geniet, ik geniet van elk moment van zo’n reis. En als ik dan weer ‘thuis’ ben mis ik het leven aan boord enorm.

Zoals nu ik lig in mijn eigen bed. Een bed dat absoluut niet beweegt, het is helemaal donker door de luxe van blinderings gordijnen en het is warm. Aan boord kijk ik door het dakraam van het dek en zie ik de sterren. Elke nacht weer die mooie sterrenhemel met de maan die elke nacht weer anders is, zachtjes voel je een briesje door de boot heen wat het comfortabel maakt in de warme zwoele nachten, de wind blaast door de verstaging heen wat een heerlijk rustgevend gevoel geeft en het water klotst zachtjes tegen de romp van de boot aan. Heimwee! Heimwee naar onze mooie reis die we dit jaar weer gemaakt hebben.

We zeilden naar Vlieland en Terschelling waar we een heerlijke tijd gehad hebben met onze vrienden van zeiljacht Way’f Life. We hebben veel gewandeld door de mooie natuur van de eilanden, veel nieuwe mooie plekken ontdekt en heerlijk gegeten van de lokale lekkernijen. Ook ontmoette we de liefste en schattigste shih tzu Nyima, het nieuwste bemanningslid van Lourens en Isabella. En nu omgedoopt tot ‘ons vakantiehondje’. Op Vlieland kwamen we ook nog zeiljacht Rebelsje tegen die onderweg was naar Scandinavië.

Deze vakantie hebben we ook weer nieuwe dingen gedaan, zoals het zeilen op zee. Ons vaarwater bestond voornamelijk uit het IJsselmeer en Waddenzee. Op de Noordzee hadden we nog nooit gezeild met onze Tendertrap. Op onze bucketlist voor deze vakantie stond dan ook hoog genoteerd, zeilen op de Noordzee. Natuurlijk wilden we wel met een goede voorbereiding en goed weer de eerste keer de Noordzee op. Dit is gelukt! We kunnen hem afstrepen van onze bucketlist. En wat was het geweldig mooi. We zeilden vanaf Terschelling door het Schuitengat zo langs Vlieland richting de grote Noordzee. De ebstroom nam ons mee naar buiten en de golven werden lang en een stuk hoger als op de Waddenzee. Maar absoluut niet vervelend, de golven zijn veel prettiger op zee omdat ze zo mooi lang zijn. Je zeilt een berg op en zeilt er heel rustig weer vanaf. We zagen van alles, de mooie stranden van de eilanden vanaf zee, zeehondjes, prachtige luchten en het allerfijnste de rust. Geen honderden andere zeiljachten, motorjachten, sloepjes en andere watersporters waar je rekening me moet houden en op moet letten. We zeilden op met drie andere zeilboten. Allemaal vrienden. Zeiljacht Way’f Life met als bemanning Lourens, Isabelle en Nyima, zeiljacht Balloon met als met bemanning Karin en Thom en zeiljacht Voorwaarts met als bemanning Ubbo en Mireille. Buiten onze boten zijn we niemand anders tegengekomen. Wat een heerlijke rust! Zeilen op zee is leuk en als je je goed voorbereid ook makkelijk. Aangekomen in Den Oever gingen we allemaal weer onze eigen weg. Onze weg ging richting het IJsselmeer. Het laatste weekje nog een paar leuke plaatsen langs de Friese kust bezoeken. Eenmaal terug op zoet water ontdekte we de voordelen van het zoute water. Daar heb je nauwelijks muggen en vliegjes, eenmaal op zoet en alles zat weer onder de vliegjes.

De laatste dagen van onze vakantie hebben we met de warme dagen geankerd. Heerlijk al deinend achter ons anker. Overdag lekker zwemmen, rommelen aan de boot en genieten van het mooie weer. En als de avond begon te vallen voor de laatste paar keer genieten van de zon die ondergaat en de maan en de sterren weer tevoorschijn komen. Leven aan boord, een droom van ons. Op naar de volgende vakantie aan boord van onze geliefde Tendertrap.

Processed with MOLDIV

2 reacties op ‘Thuis, na 3 weken aan boord van onze Tendertrap

1. Hallo medezeilers, wat een prachtige boot hebben jullie en leuk om jullie blog te lezen. Heel herkenbaar, ook wat je schrijft over vrienden die er niets van snappen dat leven aan boord. Voor ons is het ook al 10 jaar het mooiste wat er is. Wij begonnen in 2006 net als jullie eerst IJsselmeer, dan Wadden, dan Noordzee, keertje Engeland en zo werd ons vaargebied steeds groter en onze bootwensen ook. Inmiddels onze 3e boot en daarmee gaan we komende zomer een jaar lang vertrekken richting het Caribisch gebied. Ik zie dat jullie in Huizen liggen (zag fb bericht op via Zeilen pagina). Wij hebben daar ook jaren gelegen, maar helaas past onze mast niet meer onder de brug door, dus verkast naar Lelystad. Met de mast eraf ligt de boot sinds afgelopen woensdag nog wel tot vertrek in Huizen, zodat we dichter bij huis kunnen klussen en de boot vertrekkers-klaar maken. Wie weet tot ziens een keer in de haven. Hartelijke groet, Rob en Conny Dekker (www.zeilenagape.blogspot.nl)

Liked by 1 persoon

1. Dank jullie wel. Erg leuk om te horen! Wat een gave reis gaan jullie maken, ik wens jullie veel succes met de voorbereidingen en ik zal jullie zeker gaan volgen. We komen elkaar vast wel eens tegen op de haven. Wij zijn er regelmatig. Groetjes Mathijs en Jeanine